torsdag 26 mars 2009

Vem har bestämmt det, igentligen?

En sak som jag har tänk på är hur skolorna fungerar, skolornas system och sånt. I våran skola får man inte ha Mössa eller keps på huvet på lektioner, man får inte ha jacka, mössa eller nått ytteplag i matsalen. Vi har “dörrvakter” utanför matsalen som vaktar så man inte lyckas smyga in någon mössa i matsalen. Jag själv tycker det är väldigt töntigt. Jag förstår inte vitsen med det. Alltså, vad gör det om man har en mössa på sig när man sitter på lektion? Pluggar man dåligare för man har en mössa? Jag förstår inte. Och matsalen, som Karro sa till mig för någon dag sen Närhi diskuterade det här “ hellre en mössa på huvet en hår i maten” och det är ju sant. Men jag tycker det går för långt när man tar in “ dörrvakter” utan för matsalen och kollar på en argt när man ska gå in. Dom går till och med och tar av folk mössorna och jackorna och lägger ut dom. Sen har jag kommigt på att det är skillad på tjejer och killar som har mössor. När en tjej har mössa i klassrummet, så gör det inte nåt, För det är en tjejs stil. Och lärarna säger sällan till att ta av dom mössorna i klassen. Men när en kille har mössa, då kan lärare hacka och skrika och tvinga dom att ta av sig mössan. Vem har bestämt att det ska vara så? vem har bestämmt allt igentligen?
Jag tycker man borde ägna sig åt andra saker i skolan en mössor/kepsar och allt. De tar bara tid. jag tror det är viktigare att man använder sig av det man har inuti huvudet, än vad man har utanpå.

3 kommentarer:

Kanelbullen sa...

Jadu sprätti, det där har jag funderat på många gånger. I fikarummet har det kommit upp ibland och då hör man att det är flera som tycker att det är så hemskt med mössa på. Men herregud, vad spelar det för roll.Det är just dom du säger...viktigare inuti än utanpå. Men jag är nog ensam om att tycka så. I alla fall bland gamla tanter som jag. "Usch och fy för mössa inomhus". Knäppisar säger jag!

Puss!

Malin sa...

Hade jag varit lärare så hade jag aldrig någonsin gått med på att alla måste ta av sig mössorna. Inte en chans. Tänk när det var föräldrarmöte på Digerberget för det var väldiga problem med klassen. Då tog nån jäkel upp att det var skandal att det fanns ungar som hade kepa på sig i klassrummet. Och istället för att diskuterar problemet som klassen hade så gick det åt en timme att prata hur hemskt det var med mössor. Tillslut blev jag galen och sa att det fanns väl mycket värre problem i klassen än mössor. Sen gick jag.

Olle sa...

Hade jag varit lärare så skulle ingen få ha mössa eller jacka på sig inomhus,..... och inga mobiltelefoner,...... så tycker jag.