fredag 20 februari 2009

Stor i orden, liten på jorden.

Skolan va bra idag, idrotten va kul!
På slöjden stickar jag vidare på min röd/blåa mössa som min morfar ska få, den är riktig snygg!
Vi hade också en liten diskussion om alla invandrare som kommer till Sverige. Många av mina klasskamrater tycker att man inte borde ta in fler invadrare, utan man ska ta reda på riktiga svenskar te x , uteliggare, hemlösa och barn som har det svårt. Okej, ja alla borde väl ha de rätt till ett bra hem och ha hem och så. Men jag tycker också att man borde tänka på dom som är ute i kriget. Dom har det inte lätt, endel kan ha sett sina föräldrar bli dödade, eller sitt barn bli dödad. Det är verkligen inte lätt att vara i ett land där det är krig. Så jag tycker att det är självklart att dom ska få komma till Sverige, där det inte är krig. Här det är lugnt, där barnen kan få en bra uppväxt. Men om det hade vart såhär att Sverige inte tog in fler invandrare och hjälpte svenskar som är uteliggare så medans man hjälper en uteliggare kanske det är flera hundra som blir dödade i Irak, bara för vi ska hjälpa en uteliggare i sverige, för han är svensk. Asså ja, man ska hjälpa en uteliggare som vill ha ett hem. Alla har rätt till ett hem. Men det finns också uteliggare som har valt själva att vara uteliggare. Det vet jag! Och man kan inte tvinga personen att bo i ett hus om han inte vill.
En del i klassen tyckte också att man måste kunna svenska för att få bo i Sverige och sköter man sig inte i Sverige ska man bli skickat till det landet man kommer ifrån.
Själv anser jag att det kan fan inte vara lätt att lära sig Svenska när man nyss kommigt till Sverige där det är fred och lugnt. Man måste ha tid att hämta sig från allt som hänt, man orkar inte plugga direkt för att lära sig svenska. Folk mår hur dåligt som helst när dom flytt till Sverige. Jag själv hade verkligen inte orkat pluggat svenska om jag flytt från ett krig, efter allt man sett. Okej, visst blir det väl lättare för dom att dom kan svenska, men varför ska man kunna det? Det finns ju folk som är stumma, dom klarar sig hur bra som helst, finns folk som är döva, blinda och dom klarar sig bra dom med! Och hur lätt är det för en 80-åring att lära sig svenska när man är så pass gammal?
Det finns många svenskar som inte sköter sig. Det är inte bara invaderare som är kriminella, faktiskt!
Hur menas det med att man sköter sig? Ska folk få trippa på tå fördom är rädda att inte sköta sig.
Helt fel!
En del i klassen tyckte att invaderare inte skulle få komma till Sverige få en lägenhet sen sitta där och tro dom ska få pengar av att bara ligga.
Såhär tycker jag. Efter allt invaderare har sett, hört känt. Tror jag ärligt att dom inte orkar jobba, dom måste få tid på sig att smälta allt som hänt. Dom blir ju deprimerade. Jag har full förståelse för det. Och jag tycker att dom ska få ligga och vila ut. Jag hade aldrig pallat att se sånt som dom ser.
En del sa också att invaderare tog hit sjukdomar,
Det är inte bara invaderare som tar hit “smittor” . I Sverige åker folk utomlands, dom kan också få så kallade sjukdomar. En del tyckte också att innan invaderare kom in i Sverige fick dom lov att ta ett test och se om dom hade sjukdomen. Och hade dom det skulle dom inte få komma hit.
Jag förstår inte. Är det en mamma med sina två barn. Mamman har sjukdomen, då ska dom få lov att stanna. För barnen inte kan resa själv. Barnen måste alltså vara kvar i “krigandet” och se på när deras egna mamma dör. Hur sjukt är inte det? Istället för att ge mamman vaccin och dom får ett bra hem i Sverige?

Sen en person som sjönk i mina ögon, otroligt mycket. I hela diskussionen satt människan och sa “men dom har ju valt att ha krig, det är deras problem, inte vårat dom har själva valt, allihopa! “
Och jag frågade vad han menade med det. Jag frågade också hur han kan tro att dom själva valt det. Att alla människor i “krigandet” ville ha krig, varför skulle dom vilja flytta till Sverige om dom nu ville ha krig. Jag fick bara svaret “ det är deras fel” då kände jag att jag inte kunde prata med han mer. Jag blev så arg.

Men alla har sina egna åsikter, jag respekterar dom. Alla kan inte tycka lika. Men jag tycker iaf såhär. :)

12 kommentarer:

Anonym sa...

testning

Anonym sa...

Vad fint skrivet ;)

Anonym sa...

jag måste nog hålla med dom flesta, jag tkr att man ska ta hand om svenskarna oxå, men inte typ knarkarna som inte har nå hem, för dom har faktiskt själv gjort så dom är i den situationen. men typ barnen till dom här knarkarna och alkisarna, dom har ju inte gjort nått för att få ett sånt liv, så dom borde få en chans att få ett bra hem och sånt, men jag tycker absoult att man ska ta hand om utlänningar för det är ju inte deras fel att det är krig där dom har födds, dom har ju inget säga till om där, dom borde oxå få chansen till ett bra liv, utan rädslan att dö varje dag!

hotel rwanda är ett måste om man inte har sett den, så jävla hemskt att männsikor lever i sånt här!
usch.

han sjönk i mina ögon med!

Anonym sa...

Nice Lovisa bra Skrivet ;D

Anonym sa...

Nice Lovisa bra Skrivet ;D

Anonym sa...

Bra skrivet Lovisa,
Jag reser i hela världen och har sett hur små barn och fattiga har det och det kan jag lova dig att det inte är många i tex Orsa som fattar hur illa det är.
Oftast så är det dom rika som man tycker att det är OK om dom kommer men alla fattiga bryr sig ingen om. Jag tror att dom flesta som kommer hit verkligen vill jobba men det får dom inte för alla regler. Näe jag tror nog att många skulle behöva prova på hur det är att va fattig och behöva tigga för att kunna få mat att äta.

Kanelbullen sa...

Lovisa. du är ta mej tusan så jäkla bra. Bäst!!!

Vad roligt det ska bli att se morfars mössa =)

Anonym sa...

men asså lovisa, vi sa inte att dom inte fick bor här om dom inte kunna det med en gång, men vissa vill ju inte lära sig, och det är fel tycker jag! om dom ska bo här kan dom väl försöka lära sig svenska iaf..
Sen tycker jag att det är bättre att försöka hjälpa svenskarna först, asså dom som inte har valt att bo på gatan ex. barnen till knarkare! de är inte deras val! och sen i skolan, de är bättre att innan dom tar in fler utänningar som inte kan svenska eller nått, så är det bättre att dom som har det svårt i skolan får lära sig först! annars blire som nu typ, inga pengar till resuchlärare och då får varken svenska barn som behöver extra hjälp, eller utlänningar hjälp!
och dom som kommer hit, får pengar och lägenhet och bara ligger, och inte vill göra nått, jobba elle nå, dom tycker ja inte att vi ska ta in, asså om dom värkligen inte gör nå! :O asså ja, det är svårt för mig att tänka mig i deras situation, men ja tycker så här iaf.
sen är det väl klart att dom ska kolla om dom har nån sjukdom innan dom kommer? ;o asså annars kan dom ju sprida den vidare här, men de är självklarat att svenskar som varit där och kommer hem igen också ska kolla sig, såklart!

Lovisa sa...

Mattiz : jag förstår dom helt och hållet om dom nu sitter hemma. Jag fattar att dom inte pallar jobba efter allt dom vart med om .


(:

Anonym sa...

håller med helt...till 100% de är ju fan sjukt att folk kan säga något sånt -.- <3 / natta

Anonym sa...

Lovisen. Du är så himla smart! Jag orkar inte kommentera allt bra du skrev, men...

Det är tragiskt att människor tror på fullaste allvar att människor kommer hit till Sverige för att kunna skita i att jobba och bara få pengar. Det fungerar inte på det viset. En ensamstående flykting som kommer får runt 75 kronor per dag att leva på. Det blir runt 2250 kronor i månaden. Inte en jävel flyr till ett land enbart för att få leva på den summan. De som säger sånt blundar för hur verkligheten faktiskt är.

De som flyr till Sverige kan ha sett sina familjemedlemmar - i olika åldrar - bli våldtagna, torterade och/eller mördade. På Amnestys hemsidan kan man exempelvis läsa om en mamma som gömde sig och sina barn när soldaterna kom till deras gård. En dotter hann dock inte springa med, och blir därför våldtagen tills hon dog av soldaterna. Och detta fick mamman lov att se utan att kunna rädda sin dotter, eftersom soldaterna då hade hittat henne och hennes andra barn och gjort lika med dessa. Det är fruktansvärt hur världen ser ut på vissa ställen, och att inte låta dessa människor som behöver hjälp få komma till Sverige och tryggheten är för mig obegripligt.

Självklart underlättar det för de som flyr till Sverige eller invandrar till landet att lära sig svenska, men detta ska ske på en frivillig basis och inte under tvång. Och självklart vill de flesta av dessa lära sig svenska också. De vill ju (precis som andra i Sverige) arbeta och tjäna pengar för att kunna ge sin familj ett bra liv och sina barn en bra framtid.

Puss älskling!

Malin sa...

Jag är så glad att du och Evelin har så bra värderingar. Så otroligt stolt är jag! Och skitbra skrivet!
Puss